Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2015

ΜΙΑ ΝΟΣΤΑΛΓΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

 
ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΚΑΙ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

Ένας μεγάλο μέρος των Τρικάλων εντελώς κεραμοσκέπαστο

Η κεντρική πλατεία αποτελούσε συνέχεια του δευτεριάτικου παζαριού με ποικίλα προϊόντα και αγαθά γαλοπούλες, κουβέρτες, αρνιά και ότι θέλει ο μουστερής.

Tα Τρίκαλα είχαν μια τεράστια λαϊκή αγορά που άρχιζε από το κατάστημα της εθνικής τραπέζης των δικαστηρίων, κατά μήκος της οδού 28η Οκτωβρίου και συνεχίζονταν πάνω στην κεντρική πλατεία από την πλευρά του κεντρικού καταστήματος της εθνικής τράπεζας και συνεχίζονταν επί της οδού 25η  Μαρτίου του ΟΤΕ. Από τη άλλη μεριά της πλατείας, της κεντρικής γέφυρας, κάθε Δευτέρα


έδιναν παραστάσεις διάφοροι ζογκλέρ, «μάγοι», παλαιστές και διάφοροι καλλιτέχνες με παρεμφερή θεάματα.

Η Λαϊκή των Τρικάλων κάθε εβδομάδα ήταν μια μικρή εμποροπανήγυρη που προσέλκυε αγοραστές απ΄ όλη την Θεσσαλία και όχι μόνο. Αυτό το μέγεθος έδειχνε και το πλούτο των εμπορευμάτων και των προϊόντων και ορισμένων μοναδικών αγαθών που η αγορά των Τρικάλων διέθετε πανελληνίως.
Πριν την εισβολή των αμερικανικών τανκς το 1967 η πόλη των Τρικάλων διέθετε πλείστα χειρονακτικά και βιοτεχνικά εργαστήρια πολλών προϊόντων, στεγασμένα πέριξ της Λαϊκής αγοράς που και εκείνα προσήλκυαν το πανελλήνιο ενδιαφέρον.

Αυτή η αναπτυγμένη αγορά των Τρικάλων που ήταν η ατμομηχανή της τοπικής οικονομίας και όλης της περιοχής κατεστράφη κυρίως μετά το 1967 μετά την βίαιη εισβολή του αμερικανικού οικονομικού μοντέλου και από ένα μέρος του αστικού κόσμου των Τρικάλων, από ένα μέρος των δημοτικών και των πολιτειακών αρχών, που ενίσχυε μόνο την αύξηση και την υπεραξία του αστικού ακίνητου πλούτου (οικόπεδα-καταστήματα-χωράφια εντός και πέριξ της των Τρικάλων).

Αυτό το νέο οικονομικό μοντέλο των Τρικάλων και της ευρύτερης περιοχής διαμορφώθηκε με συνεχείς παρεμβάσεις(κυκλοφοριακές-πολεοδομικές, χωροταξικές, παραγωγικές κ.ά) για πολλά χρόνια ακόμη και σήμερα ενισχύεται αυτή τάση, προς όφελος και μόνο την περαιτέρω αύξηση και υπεραξία του αστικού ακίνητου και κινητού πλούτου και εναντίον της πρωτογενούς παραγωγής(γεωργία –Κτηνοτροφία), της βιοτεχνικής παραγωγής και των χειρονακτικών εργαστηρίων.
Ένα μέρος του αστικού κόσμου των Τρικάλων με μεγάλες αστικές ακίνητες και κινητές περιουσίες ανέλαβε και το προσοδοφόρο επάγγελμα της διαχείρισης της πολιτικής, τόσο στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης όσο και της πολιτειακής διαπλοκής. Με μονοπωλιακό και ιδιοκτησιακό χαρακτήρα άσκησης της εξουσίας.

Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι τα πρόσωπα που φιγουράρουν στις λίστες των υποψηφίων των εκάστοτε εκλογικών αναμετρήσεων πολλά είναι τα ίδια εδώ και 100 χρόνια και τα ίδια ονόματα. Η άσκηση της πολιτικής σε ένα μέρος του αστικού κόσμου στα Τρίκαλα μεταβιβάζεται από πατέρα σε γιο, σαν προίκα και ιδιοκτησία-φέουδο κατά τα πρότυπα της φεουδαρχικής Ευρώπης.
Οι πολιτικές δυνάμεις που βασίζονταν στην πρωτογενή παραγωγή(γεωργία –Κτηνοτροφία), στην βιοτεχνική παραγωγή και των μικρών εργαστηρίων και των επαγγελματιών με τα εκατοντάδες παραδοσιακά καταστήματα όλων των ειδών δεν μπόρεσαν να δημιουργήσουν έναν διαχρονικό δημοτικό πολιτικό φορέα που θα έβαζε ένα φρένο στην άνιση κατανομή του κοινωνικού πλούτου τόσο εντός της πόλης όσο και εκτός.

Μια πρώτη αναλαμπή αυτού του δημοτικού πολιτικού φορέα πριν το 1974 θα μπορούσε να θεωρηθεί η περίπτωση του Δημάρχου Στέφανου Παλλαντζά (1955-1959) ο οποίος γεννήθηκε στο Παλαιομονάστηρο Τρικάλων το 1890 και πέθανε το 1967. Επί των ημερών του προχώρησαν οι ενέργειες για την ανέγερση κτιρίου του Κρατικού Νοσοκομείου Τρικάλων. Φρόντισε για τον εξωραϊσμό της πόλης. Τοποθέτησε αξονικό φωτισμό στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Εγκατέστησε κεντρική θέρμανση στα Δημοτικά Λουτρά. Ενδιαφέρθηκε για την επισκευή των καταστημάτων της Δημοτικής Αγοράς(ΧΑΣΑΠΙΚΑ). Επέκτεινε και συμπλήρωσε τις κτιριακές εγκαταστάσεις των σφαγείων και φρόντισε για την αποχέτευση τους.

Επισκεύασε γέφυρες, κατασκεύασε υπονόμους, φρόντισε για την οδοποιία, κατασκεύασε αποστραγγιστικές τάφρους. Ύψωσε το περιτοίχισμα και συμπλήρωσε τις εγκαταστάσεις του Δημοτικού Σταδίου. Στις μέρες του θεμελιωθήκαν το Δημαρχιακό Κατάστημα και το Δημοτικό Ωδείο. Άνοιξε φρέατα-αρτεσιανά σε διάφορα σημεία της πόλης. Κατασκεύασε δεξαμενή για την ύδρευση των Κουτσομυλίων. Φρόντισε για την δεντροφύτευση. Κατέβαλε προσπάθειες για την σύσταση Δημοτικής Φιλαρμονικής στην πόλη. Αγόρασε δύο αυτοκίνητα για την υπηρεσία καθαριότητας κ ά. Γενικά έδωσε το στίγμα ενός δημάρχου των λαϊκών τάξεων της πόλης.

Σήμερα την πόλη των Τρικάλων τη διαχειρίζεται ένα μεγάλο μέρος μιας νέας γενιάς πολιτικών που ωστόσο φέρνει έντονα τα σημάδια πάνω της από τον μπαξέ της κομματοκρατίας, του λαϊκισμού, των μιζών, της φαυλοκρατίας, της διαπλοκής, της ρουσφετολογίας, του νεοπλουτισμού, του αρχοντοχωριατισμού και ιδιαιτέρως του ταξικού διαχωρισμού μέσα στον οποίο καλλιεργήθηκε.

Σήμερα υπάρχει και πάλι μια γειτονιά των οικονομικά ανώτερων τάξεων(όπως παλιότερα ήταν το Βαρούσι-πεζοδρομημένο και τότε) και οι οικονομικά της μεσαίας και της κατώτερης τάξης, πέριξ του πεζοδρομημένου κέντρου, μέσα στις λάσπες, χωρίς πεζοδρόμια, ηλεκτρισμό, δρόμους, όπως ήταν και τα εκατοντάδες σπίτια της μεσαίας τάξης και τα χαμόσπιτα της κατώτερης τάξης πέριξ των Τρικάλων λίγα μόνο βήματα μακριά από το Βαρούσι. Τότε που οι συνεχείς βροχές και οι πλημύρες των ποταμών έσπερναν συχνά το θάνατο και τη καταστροφή και πάνω στα ερείπια ένα μικρό μέρος της ανώτερης οικονομική τάξης της πόλης συσσώρευε αστικό πλούτο από καταπατήσεις της τρικαλινής γης πέριξ των ποταμών, μικρών λιμνών, λόφων και δασών, με τη συνδρομή ενός μέρους των αρχών, αλλά και από ένα μέρος εκκλησιαστικών αρχών, οι οποίες ξεπουλούσαν μεγάλα κομμάτια γης εντός και πέριξ των Τρικάλων αντί πινακίου φακής.

Σήμερα αυτή η μεσαία και η κατώτερη οικονομικά τάξη των Τρικάλων πολιτικά δεν αντιπροσωπεύεται, ιδιαίτερα στον δήμο Τρικκαίων και η παρουσία ενός ευπατρίδη της αριστεράς στο μέγεθος ενός Τάκη Παπανικολάου ή του Κέντρου ενός Αριστοτέλη Αντωνίου απουσιάζει οικτρά.

Κοντολογής σήμερα δεν υπάρχει καθόλου δημοτική αντιπολίτευση απέναντι στην οικονομικά ανώτερη τάξη των Τρικάλων, η οποία διαμορφώνει το μοντέλο της πόλης σύμφωνα με τα ταξικά της συμφέροντά.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΝΟΣ

ΠΗΓΗ: www.facebook.com/basilis.panos.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου