Τρίτη, 18 Αυγούστου 2015

«Γερμανικά» τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας



 Το ΦΕΚ το υπογράφουν Δραγασάκης, Τσακαλώτος, Σταθάκης και Σκουρλέτης

Στη γερμανική κοινοπραξία Fraport AG - Slentel Ltd (Κοπελούζου) περνούν – και επίσημα πλέον - τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας. Η απόφαση ελήφθη κατά τη διάρκεια του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής που συνεδρίασε 


στις 13 Αυγούστου, ενώ το ΦΕΚ δημοσιεύθηκε χθες, Δεύτερα 17 Αυγούστου.

Το HOT DOC είχε αναλύσει στο τεύχος 70 πως η παραχώρηση αυτή όχι μόνο είναι επιζήμια για το Δημόσιο και τις τοπικές κοινωνίες αλλά δε συνιστά και ιδιωτικοποίηση.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο ΦΕΚ, δεν υπάρχει καμία αλλαγή στη σύμβαση η οποία θα γίνει βάσει των όρων του διαγωνισμού που είχαν κατακυρωθεί στη γερμανική εταιρεία.

Το συνολικό τίμημα υπολογίζεται σε 2,1 δισ. ευρώ, για την απόκτηση της 40ετούς διάρκειας σύμβασης παραχώρησης των αεροδρομίων. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει το εφάπαξ τίμημα των 1.234 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 900 εκατ. ευρώ θα καταβάλλονται στη διάρκεια των 40 ετών, με το ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα να ανέρχεται στα 22,9 εκατ. ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως από τον πληθωρισμό.

Δεδομένου ότι η εκχώρηση γίνεται μέσω ΤΑΙΠΕΔ, τα χρήματα αυτά προορίζονται για την εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους, στο πλαίσιο της μνημονιακής πολιτικής και άρα δεν λογίζονται ως χρήματα που θα πέσουν στην πραγματική οικονομία.

Στην ανακοίνωση προβλέπεται επίσης πως η κοινοπραξία Fraport-Slentel ανέλαβε τη δέσμευση για την υλοποίηση επενδύσεων στα 14 αεροδρόμια, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 330 εκατ. ευρώ θα γίνουν μέσα στην πρώτη τετραετία.

Την απόφαση υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος, Οικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης.

Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων περιλαμβανόταν στο τρίτο μνημόνιο, το οποίο ψηφίστηκε στη Βουλή στην συνεδρίαση της 14ης Αυγούστου.

Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια: της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.


Οι αντιδράσεις 29 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

Στις 27 Ιουλίου, 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτηση που κατέθεσαν στους αρμόδιους υπουργούς, έκαναν λόγο για μια «τεράστια και αδικαιολόγητη οικονομική ζημία» από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με τα όσα υποστήριζαν οι βουλευτές, το ελληνικό κράτος θα έχει τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων.

Οι βουλευτές μεταξύ άλλων επισήμαιναν:

«Ο ιδιώτης, ενώ στη σαρανταετία θα εισπράξει πάνω από 22 δισ. ευρώ, θα αποδώσει στο κράτος μόνο 3,85 δισ., την ίδια στιγμή που το δημόσιο μόνο από το "σπατόσημο" θα έχει στη σαρανταετία έσοδα 8 δισ. ευρώ». «Με δεδομένο το γεγονός των χαμηλών προσόδων πολλών μικρών αερολιμένων, η βιωσιμότητά τους σε συνθήκες αγοράς και ανταγωνισμού θα είναι αδύνατη» υποστηρίζουν.

Όπως τόνιζαν τότε, οι οικονομικές αναπτυξιακές επιπτώσεις από τυχόν ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, «θα είναι μη αναστρέψιμες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η σημερινή κυβέρνηση να χρεωθεί το βάρος αυτής της ιστορικής πράξης, με τη δικαιολογία της άσκησης ωμών εκβιασμών από τους δανειστές».

«Αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας και θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου. Οι Κρατικοί Αερολιμένες ανήκουν στον λαό και οφείλουν να παραδοθούν στις επόμενες γενιές ως περιουσία του ελληνικού κράτους. Η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας πρέπει να είναι διαφανής και ελεγκτέα», κατέληγαν.

Η πώληση των αεροδρομίων «προσβάλει ευθέως το δημόσιο συμφέρον»

Τον Νοέμβριο του 2014, πριν δηλαδή ο ΣΥΡΙΖΑ ανέβει στην εξουσία, ο τότε βουλευτής του και νυν αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργος Σταθάκης, χαρακτήριζε την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων ως μια «αρνητική εξέλιξη για τις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας» αλλά και ως πώληση μιας δημόσιας υποδομής που «προσβάλει ευθέως το δημόσιο συμφέρον».

Λίγους μήνες μετά, από τη θέση της κυβέρνησης και ως υπουργός πλέον Γιώργος Σταθάκης, βάζει την υπογραφή του στο ΦΕΚ για την παραχώρηση των αεροδρομίων.

Τότε, ο κ. Σταθάκης προειδοποιούσε ότι μέσω της ιδιωτικοποίησης θα επέλθει αύξηση του κόστους μετακίνησης για τους πολίτες αλλά και πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

«Σήμερα τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι στην πλειοψηφία τους κερδοφόρα και σε θέση να αποζημιώνουν όσα από αυτά είναι ελλειμματικά. Άρα δεν επιβαρύνουν με κανένα τρόπο τα δημόσια ταμεία. Η ενέργεια αυτή, η οποία κινείται στα όρια της νομιμότητας, πραγματοποιείται την ίδια στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματικών ενώσεων και των τοπικών κοινωνιών που πλήττονται αντιτίθενται στην εκποίηση τους», δήλωνε τότε ο κ. Σταθάκης.

http://www.koutipandoras.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου